Jacek Szopik - prace dyplomowe - KSA
„Najpopularniejsza wersja greckiego mitu o Narcyzie mówi, ze bogini Nemezis postanowiła ukarać młodzieńca, za obojętność i egoizm. Narcyz ujrzał swoje oblicze w lustrze wody i się zakochał. Nie była to szczęśliwa miłość, gdyż młodzieniec, mimo ciągłego nachylania się, nie mógł dosięgnąć własnej twarzy. Nie przyjmował pokarmów ani napojów Cały świat stał się dla niego obojętny. W jednej z wersji umarł z tęsknoty. Pochowano go, a na jego grobie wyrósł kwiat o złotym środku otoczonym białymi płatkami, który nazwano narcyzem”
Cykl fotografii jest próba definicji współczesnego Narcyza oraz odpowiedzią na pytanie, czy ma on więcej wspólnego ze swoim mitycznym pierwowzorem, czy raczej bliżej mu do definiowanych przez psychiatrię zaburzeń osobowości. Za czym tęskni współczesny Narcyz ? Co kryje się za posągową maską obojętności i poczucia własnego znaczenia, którą przywdziewa na co dzień? W cyklu zdjęć nie można doszuka wyraźnej odpowiedzi, natomiast pozostawiona jest wielość interpretacji dla odbiorcy która pozwala każdemu samodzielnie zrekonstruować własny mit o Narcyzie.